Aktualności

Wycieczka do Trok i Wilna na Dzień Chłopaka.

8Litwa 2022 18Dnia 30.09.2022r. odbyła się wycieczka 32 uczniów naszej szkoły na Litwę trasą Troki– Wilno. Po kilkugodzinnej podróży z Ostrołęki dotarliśmy do Trok, gdzie przywitała nauczycielka partnerskiego polskiego Gimnazjum w Trokach Teresa Mykonska.

Od razu do pierwszego zadania– zwiedzanie Zamku w Trokach. Średniowieczny zamek legendarnego księcia Witolda położony jest na jednej z 21 wysp jeziora Galwe. Potem przespacerowaliśmy się po uliczkach karaimskich, pośród jednakowych, niskich, kolorowych domków. Poznaliśmy historię i tradycje Karaimów.

Następnie pojechaliśmy do stolicy Litwy– Wilna. 8Litwa 2022 15

Zwiedziliśmy Cmentarz na Rossie, gdzie spoczywa serce Józefa Piłsudskiego, matka, siostra i pierwsza żona Marszałka. Marszałek chciał być pochowany wśród swoich żołnierzy, pisał: „Nie wiem czy nie zechcą mnie pochować na Wawelu. Niech! Niech tylko moje serce wtedy zamknięte schowają w Wilnie, gdzie leżą moi żołnierze, co w kwietniu 1919 roku mnie jako wodzowi Wilno jako prezent pod nogi rzucili…”

W Wilnie zwiedziliśmy najważniejsze miejsca związane z Polakami: Kościół św. Teresy z Akvila i Ostra Brama, Muzeum i Pomnik Adama Mickiewicza, Kościół św. Piotra i Pawła na Antokolu, Cerkiew św. Ducha, Katedra Wileńska. Przeszliśmy najstarszymi ulicami Wilna, chłonąc niezwykłą atmosferę miasta.

Wyprawę zakończyliśmy na Wzgórzu Trzykrzyskim, podziwiając panoramę starówki wileńskiej.

Po spacerze ulicami Wilna ruszyliśmy w drogę powrotną do Ostrołęki. W trakcie drogi zatrzymaliśmy się na obiad w Augustowie.